dinsdag 7 mei 2013

ZoRo busbaan scoort ruime voldoende en viert dit met gratis probeerkaartje






Toen twee jaar geleden de eerste schop de grond in ging voor de ZoRo busbaan sprak men van een ‘impuls voor het openbaar vervoer’ vanuit Lansingerland richting Zoetermeer, Rotterdam en vice versa. Nu, een kleine vijf maanden na de ingebruikname van deze snelle verbinding, de hoogste tijd  om rond de tafel te gaan zitten voor een rapportcijfer.



Wethouder Verkeer en Vervoer van Lansingerland Henk de Paepe, Algemeen directeur RET Pedro Peters en wethouder Verkeer en Vervoer van Zoetermeer Hans Haring bespraken onlangs met elkaar het succes van de ZoRo busbaan.



De buslijn, in bedrijf vanaf 9 december 2012, loopt van het ene treinstation (Zoetermeer Centrum West) naar het andere (Randstadrail Rodenrijs Lansingerland), pal langs de HSL. De snelle en comfortabele bussen rijden voor een groot gedeelte via een vrije busbaan en zijn uitgerust met een gratis draadloze internetverbinding. Lijn 170 rijdt volgens het 6-3-2 principe: In de spits elke 10 minuten, daarbuiten elke 20 minuten en in het weekend elke 30 minuten. Bijna alle ZoRo-haltes zijn uitgerust met een overdekte fietsenstalling, actuele reisinformatie, een alarmknop, camera’s en verlichting. De ZoRo busbaan mag zich dan ook met recht een hoogwaardige openbaar vervoer verbinding noemen.



De sceptici hebben ongelijk gekregen. Menigeen vroeg zich aanvankelijk af of het allemaal wel haalbaar was. Vierduizend forenzen, scholieren, recreanten en ouderen weten nu elke dag de haltes te vinden, de ZoRo busbaan scoort hiermee een ruime voldoende.

RET directeur Peters haakt in op dit succes: “wij introduceren een actie rondom de ZoRo busbaan en bieden de inwoners van ‘breed Lansingerland’ een gratis kortingsproduct voor de persoonlijke OV chipkaart aan”. Later in het gesprek beseft hij dat deze actie ook moet gelden voor de anonieme chipkaart houders: “anders krijg ik hen nooit uit de auto”. Aanmelden voor een 'probeerkaartje' kan nog tot 12 mei 2013 via www.ret.nl



Wethouder de Paepe laat weten dat met deze verbinding de cirkel tussen Rotterdam, Zoetermeer en Den Haag rond is. “Dit project zou onmogelijk geweest zijn zonder een goede samenwerking met stadsregio Rotterdam en regio Haaglanden”.

Het aantal fietsparkeerplaatsen bij de haltes is onvoldoende gebleken, de wethouder kondigt dan ook 114 nieuwe plekken aan. “En zo nodig gaan we de fietsenstallingen dit jaar nog een keer uitbreiden”.



Wethouder Haring ziet een groot voordeel in geval van calamiteiten: “De ZoRo busbaan is een prima alternatieve route wanneer bijvoorbeeld de treinen niet rijden”. Ook denkt hij dat de kansen voor de werkgelegenheid in de regio stijgen.

De komst van station Bleizo in 2016, bij de A12 tussen Zoetermeer en Lansingerland, zal reizen in deze regio nog comfortabeler en sneller maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten